среда, 22 декабря 2021 г.

THE WALLACE COLLECTION ВІДРЕСТАВРУВАЛИ “ГОЙДАЛКИ” ФРАГОНАРА

ЛОНДОНСЬКИЙ ХУДОЖНІЙ МУЗЕЙ “THE WALLACE COLLECTION” ПОВЕРНУВ ДО ЕКСПОЗИЦІЇ ВІДРЕСТАВРОВАНУ КАРТИНУ ЖАНА ОНОРЕ ФРАГОНАРА “ГОЙДАЛКИ, АБО ЩАСЛИВІ ВИПАДКОВОСТІ ГОЙДАЛОК”. ПІСЛЯ ОЧИЩЕННЯ ТА ВИДАЛЕННЯ ШАРУ ЗАСТАРІЛОГО ПОТЕМНІЛОГО ЛАКУ НА ЗНАМЕНИТОМУ ПОЛОТНІ В СТИЛІ РОКОКО ВИЯВЛЕНО НОВІ ДЕТАЛІ.

Керівниця кураторського відділу Зібрання Уоллеса Юріко Джекалл, яка спеціалізується на французькому мистецтві, називає «Гойдалки» (близько 1768–1768) «найвидатнішою картиною в стилі рококо». Поєднання загадковості та еротизму в цьому полотні давно захоплює публіку. Реставратор Мартін Уайлд видалив пожовклий лак і вицвілу ретуш. Після очищення картина виглядає набагато динамічнішою й чіткішими стали раніше приховані деталі, що дозволяє побачити картину в новому світлі. Зокрема, видно, що корсаж дівчини щедро оздоблений мереживом, а груди окреслені чіткіше. Сидить вона на елегантних гойдалках із позолоченого дерева, обрамлених дорогою червоною тканиною, чого зовсім не очікуєш зустріти в дикому гаю. Вираз обличчя дівчини набув більшої грайливості і чуттєвості ніж раніше. 



Полотно на різних етапах реставрації



На жаль, мистецтвознавцям досі невідомо, хто був замовником цієї картини. Її назва вперше з’являється на гравюрі 1782: Les hasards heureux de l’escarpolette («Щасливі мінливості гойдалок»). Поки що вся інформація обмежується свідченням з мемуарів драматурга Шарля Колле 1767 року, який обмовився лиш про те, що замовник був «придворним паном». Відомо, що замовлення надійшло Габріелю-Франсуа Дуайєну, якого вельможа приймав «у своєму холостому будинку разом зі своєю коханкою». Й попросив помістити його так, щоб той міг бачити прекрасні ноги коханої, яка «сидітиме на гойдалці, а їх розгойдуватиме єпископ». Проте Дуайен не наважився взятися за такий непристойний сюжет і запропонував замість себе Фрагонара, який охоче погодився на роботу.


Таємничий замовник імовірно повісив картину в спальні. Пізніше полотно придбав збирач податків Марі-Франсуа Менаж де Пессіньї, страчений у 1794 році під час Великої Французької революції.


У 1865 році, за п’ять років до своєї смерті в Парижі, “Гойдалка” придбав 4-й маркіз Хартфорд. Картину успадкував його незаконнонароджений син Річард Уоллес. Зрештою, леді Уоллес заповіла всю колекцію британській нації. Сьогодні Зібрання Уоллеса експонуються в їхньому особняку неподалік Оксфорд-стріт.


 Фото: The Wallace Collection

Джерело - https://antikvar.ua


0 коммент.:

Отправить комментарий